sunnuntai 10. kesäkuuta 2012

Laudeliinaa tulossa

Pitkä tauko oli kudonnasta! Tai no mulle kaksi viikkoa on pitkä aika. Oli iso työ laittaa loimen valmistelut. 12-vartinen työ vaatii lievästi sanottuna enemmän aikaa kuin 4-vartinen toimikas.
Löysin tämän mallin Loimien Lomassa -lehdestä 1/2003. Alunperin se on pyyhe, mutta tein siitä laudeliinamallin.

Alkuun vähän harmitti, kun pitää kutoa nurja puoli päällä. Mutta olen nyt tottunut ja oon huomannut lankojen päättelyn olevan helpompaa. Nyt olen kokeillut kutomista "oikealla tekniikalla", eli niin, että sukkulaa ei päästetä kädestä kun on saanut sen viriöstä vaan pidetään kädessä ja toisella kädellä painetaan kude kiinni luhalla. Ennen olen aina laskenut sukkulan käsistä ja käyttänyt molempia käsiä kuteen kiinni laittamisessa.


Tässä kuvaa laudeliinasta:

 Tässä on nurja puoli.


Ja tässä näkyy vähän tukille menevää kangasta oikealta puolelta.

6 kommenttia:

  1. Kylläpä tulee kaunista!
    t. Maija

    VastaaPoista
  2. Voi miten kaunista!
    Mua ei sitten ole yhtään kudotuttanut. Neulotuttanut, virkkuututtanut ja nyt nyt viimeisimpänä kehruututtanut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Joo, huomasinkin, että sulla on kehruukausi menossa. :)

      Poista